Skip to main content
Dutch Spine Surgery Registry

DSSR

Over de registratie

De DSSR staat voor Dutch Spine Surgery Registry. Het doel van de registratie is om de kwaliteit van de wervelkolomchirurgie (rug en nek chirurgie) te verbeteren. Daarom verzamelen we in de registratie anoniem de uitkomsten van patiënten die een rugoperatie hebben ondergaan. Met de verzamelde data krijgen de artsen en hun beroepsgroepen (neurochirurgie en orthopedische wervelkolomchirurgie) inzicht in de kwaliteit van hun eigen zorg én die van hun collega’s. Het is reeds bewezen (onder andere in Zweden) dat van deze zogenoemde spiegelinformatie, artsen veel kunnen leren om de kwaliteit van de behandelingen te verbeteren, en tevens patiënten beter kunnen informeren over de voor en nadelen van operaties aan de rug.

De wervelkolomchirurgen van Nederlandse Orthopedie Vereniging (NOV) en Nederlandse Vereniging van Neurochirurgen (NVvN) hebben zich verenigd in de wetenschappelijke vereniging Dutch Spine Society (DSS). Alle leden van de DSS in Nederland hebben toegezegd met deze registratatie te gaan werken. De DSS beheert het DSSR, en gebruikt de Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA) voor de operationele en organisatorische ondersteuning van de registratie, en voor het maken van de rapportages.   

De registratie is eind 2013 van start gegaan. Jaarlijks worden de resultaten gecorrigeerd voor verschillen in zorgzwaarte (casemix), zodat ‘eerlijke’ vergelijkingen mogelijk zijn tussen ziekenhuizen. Na bewerking door een onafhankelijke wetenschappelijke commissie worden resultaten openbaar gemaakt voor patiënten, ziekenhuis bestuurders en zorgverzekeraars. 

 

Patientfeedback

In aanvulling op het meten van de klinische uitkomsten van zorg, is er toenemende behoefte om het patiëntenperspectief mee te nemen. Het gebruik van deze patiëntmetingen (PROMs en PREMs) dient meerdere doelen, zoals de individuele patiëntenzorg, kwaliteitsevaluatie- en verbetering en wetenschappelijk onderzoek.

Ziekenhuizen meten al regelmatig patiëntmetingen als onderdeel van de individuele patiëntenzorg. Bijvoorbeeld via een patientportal of EPD. DICA kan als aanvulling hierop de resultaten op landelijk niveau benchmarken en terugkoppelen via MijnDICA. Omdat deze informatie verzameld wordt als onderdeel van een aantal bestaande klinische registraties bij dezelfde patiëntengroepen, kan DICA een koppeling maken van klinische en patientfeedback gegevens. Hierdoor ontstaat waardevolle informatie in de rapportages op MijnDICA. Bijvoorbeeld de kwaliteit van leven bij patiënten in verschillende ziektestadia wordt onderzocht en de effectiviteit van verschillende behandelingen wordt vergeleken.

Alle ziekenhuizen in Nederland die deelnemen aan de klinische registratie van de DSSR kunnen deelnemen aan de patientfeedback registratie. Deelname aan de patientfeedback registratie is bij uw DICA abonnement inbegrepen. 

Meer informatie over Patientfeedback vindt u onder Documenten, zoals:

- Uitgebreide algemene informatie
- Meetmomenten
- Vragenlijsten

 

Aanmelden ziekenhuis of vragen over DSSR

Voor vragen of het aanmelden van uw ziekenhuis bij de DSSR, kunt u contact opnemen met de servicedesk:

Telefonisch: 088 – 570 00 10 op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur

Per e-mail: dica-servicedesk@mrdm.nl

 

Praktische informatie:

De DSSR-handleiding met praktische informatie over de registratie vindt u onder Documenten. Hier treft u ook het aanmeldformulier voor het aanvragen van login gegevens voor Survey (registratiesysteem).

De datadictionary, CRF en XSD, welke behulpzaam zijn bij het registreren, kunt u hier downloaden.

 

In- en exclusiecriteria

Inclusie

  • Alle patiënten met wervelkolomaandoeningen die een wervelkolomoperatie ondergaan

Exclusie

  • primaire wervelkolomtumoren

 

Registreren van gegevens

Registreren van gegevens doet u in het registratiesysteem Survey.

Inloggen Survey  

Als u problemen ondervindt met het inloggen in Survey (registratiesysteem) kunt u contact opnemen met de servicedesk.

 

Inloggen MijnDSSR

Open MijnDSSR

Uw gegevens worden wekelijks geüpdatet. Op zondag halen we deze gegevens uit de database en op dinsdag na 12.00 uur zijn de geüpdatet gegevens zichtbaar in de rapportages. U ontvangt hierover geen bericht. Data die op zondag of daarna zijn ingevoerd, worden niet meegenomen in het rapport van die week maar volgen in de eerst opvolgende week. 

 

Rapportages
In mijnDICA zijn de volgende rapportages beschikbaar voor de DSSR:

Basisrapportage: In de basisrapportage vindt u informatie terug over de patiënt karakteristieke behandelingsgegevens en uitkomsten van uw ziekenhuis, gespiegeld aan het landelijke gemiddelde.

Indicatorenrapportage: Elk jaar stellen afgevaardigden van medische beroepsgroepen, ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra samen met zorgverzekeraars, patiëntenverenigingen en de overheid kwaliteitsindicatoren op. Kwaliteitsindicatoren geven een indicatie van de kwaliteit van zorg in een zorginstelling. Het wetenschappelijk bureau van DICA berekent de scores op de kwaliteitsindicatoren voor elk ziekenhuis op uniforme wijze. Deze tonen wij in MijnDICA.

Transparantieportaal rapportage: Ten tijde van het Transparantieportaal is er een extra rapportage in MijnDICA te vinden met een selectie van de indicatoren voor dat jaar. Wanneer de deadline van het transparantieportaal verstreken is, wordt deze set bevroren en blijft beschikbaar voor inzage.

Vullingenoverzicht: In dit overzicht ziet u hoeveel patiënten er tot een bepaald moment zijn ingevuld.

In Survey vindt u een signaleringslijst. Hierop staan de patiënten waarbij er een ongeldige waarde is ingevuld of een belangrijke waarde ontbreekt.

Logboek wijzigingen rapportages MijnDICA: de inhoud van de basis- en indicatorenrapportages zijn onderhevig aan updates en aanpassingen. In dit logboek kunt u per registratie de wijzigingen in de rapportages terugvinden tot en met het vorige kalenderjaar.

 

Servicedesk

Voor vragen kunt u contact opnemen met de Servicedesk. U kunt uw vraag mailen naar DICA-servicedesk@mrdm.nl.

De servicedesk is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09:00 – 17:00 uur via nummer 088-57 00 010.